Activitats assistencials-educatives

Alimentació: En aquesta etapa ja comencen a voler menjar sols i s’esforçen per dominar la cullera tot i que encara no ho aconsegueixen i necessiten de la nostra ajuda. Aprenen a fer els àpats a taula i asseguts a la cadireta. La seva dieta ja és molt variada i contempla pràcticament tots els aliments.

Comença l’aprenentatge per adquirir progressivament hàbits que condueixin a l’autonomia total i dia a dia siguin una mica menys depenents de l‘adult, el nostre rol és de suport i suplència.

Repòs: Els més petits encara necessiten la dormideta del matí, encara que la tendència és a fer ja només la migdiada ja que la gran necessitat que tenen de jugar els fa estar actius i participatius en totes les activitats.

Higiene: Començem a educar amb l’hàbit de mantenir-se higienicament net i amb la nostre ajuda aprenen a rentar-se les mans i la cara.

Els riscos potencials que tenim en compte en aquesta etapa són:

• Risc de caigudes del bressol, diferent nivell.
  • Risc de sofocació per cos estrany.
  • Malestar degut a l’aparició succesiva de peçes dentàries.
  • Activitats educatives

L’incentivem perquè comenci a desplazar-se o gatejar col·locant joguines una mica lluny del seu abast, això el fa esforçar-se. El plaer del moviment contribueix al seu bon desenvolupament, necessita provar la seva autonomia li donem llibertat vetllant per la seva seguretat ja que degut a la intensa activitat física precisa de vigilància constant.

Psicomotricitat: L'objectiu és estimular les capacitats motrius i el moviment sincronitzat.

• Balancins amb protectors
  • Tricicles sense pedals, caminadors
  • Pilotes grans i petites
  • Joguines amb so i moviment per arrossegar o empenyer
  • Música: L'objectiu és desenvolupar la sensibilitat i el ritme.

• Jocs i cançons infantils amb lletra fàcil i entenedora
  • Música relaxant per fer la migdiada
  • Coreografies senzilles per acompanyar la música
  • Instruments senzills per marcar el ritme, picarols,maraques, pandereta.
  • Manipulació plàstica: L'objectiu és estimular la capacitat creativa i la motricitat fina.

• Centres d’activitats amb diferents propostes sensorials i manipulatives
  • Diferents materials papers, revistes, cartrons, capses
  • Colors bàsics, ceres , pintures de dits
  • Encaixables de formes geomètriques
  • Construccions de peçes grans fàcils d’apilar o encaixar.
  • Exercici simbòlic: L'objectiu és començar a coneixer el món que els envolta, imitant l’adult.

• Llibres-joc contes de plàstic
  • Ninos de drap o plàstic, peluixos
  • Casetes o granges amb personatges
  • Garatges i cotxes
  • Comunicació i llenguatge: L'objectiu és desenvolupar el llenguatge, enriquir el vocabulari, mantenir l'atenció, parlar sense cridar.

• Contes per escoltar e imaginar
  • Imatges de la vida diària, dibuixos, fotografies familiars
  • Titelles per escenificar joc interactiu
  • Activitats d'observació i exploració

El Joc Heurístic. Elionor Goldschmied.

Els objectius són : Desenvolupar la capacitat d'explorar i experimentar.Exercitar la capacitat de concentrar-se. Coordinar moviments simultanis d'ambdúes mans.Identificar les qualitats dels objectes. Exercitar la capacitat d'escollir.Adquirir l'hàbit d'endreçar el material, cada cosa al seu lloc i un lloc per a cada cosa.

És una activitat creativa per a infants d’un a dos anys en col·lectivitat, que es realitza a partir d’un material de joc no convencional que els estimula a l’exploració i a l’experimentació. Conceptualment és una continuació d’una primera activitat d’exploració dels objectes,un per un, pròpia dels infants entre 6 i 12 mesos, i sistematitzada també per la mateixa autora sota el nom de "La Panera dels Tresors".

Quan l’infant juga amb la Panera es pregunta: Què és això?

Quan ho fá amb el Joc Heurístic es pregunta: Què puc fer amb això?

El material necessari és de tres classes:

• Els objectes son de la mateixa naturalesa que per la Panera dels Tresors. La diferència esta en que de cada tipus d’objecte cal que hi hagin moltes unitats.
  • Els contenidors ; son elements que serveixen de receptacle i poden contenir diversos objectes al mateix temps.
  • Les bosses ; seva funció és guardar els objectes de joc ben guardats. Han de ser de roba i posar al davant ben clar el nom del material que contenen.
  • Activitats d'observació de l'entorn, sortides a l'exterior

L'edat dels nens i nenes d'aquest grup no ens permet fer passejades per la vila, però sí que aprofitem el jardí de l'Escola per gaudir de l'aire lliure i del sol. També ens permet descubrir un entorn diferent del quotidià tot observant la natura.

Amb els infants més grandets del grup ja començem a fer passejades per la vila, tot descobrint l'entorn més proper.